MACROECONOMIA
MACROECONOMICS
A.A. | CFU |
---|---|
2020/2021 | 8 |
Docente | Ricevimento studentesse e studenti | |
---|---|---|
Giuseppe Travaglini |
Didattica in lingue straniere |
---|
Insegnamento con materiali opzionali in lingua straniera
Inglese
La didattica è svolta interamente in lingua italiana. I materiali di studio e l'esame possono essere in lingua straniera. |
Assegnato al Corso di Studio
Giorno | Orario | Aula |
---|
Giorno | Orario | Aula |
---|
Obiettivi Formativi
Il corso ha l'obiettivo di fornire gli strumenti base per comprendere il funzionamento del sistema economico. Il Pil, il consumo, l'investimento, il bilancio pubblico, la disoccupazione, la produttività, il tasso di cambio e quello d'interesse sono oggetto di studio. La crescita e le crisi economiche rappresentano i due grandi temi che faranno da bussola all'intero corso.
The aim of this course is to study the how the economy works. GDP, Consumption investment, public debt, unemployment, productivity, exchange rate and interest rate are all topics developed during the course. Then, both economic growth and recession are two main areas of the analysis.
Programma
A constant presence in the classroom is essential to attend the course. The course will begin by studing the meaning and content of some commonly used economic terms such as GDP, real investment, inflation, economic growth, unemploument. The theoretical models will be classified according to the macroeconomic criteria of Short Term, Medium Term, and Long Term. The three standards help to study the phenomena linked respectively to aggregate demand, aggregate supplu and the correlation between unemployment and inflation, and economic growth.
Eventuali Propedeuticità
Microeconomics, Mathematics
Risultati di Apprendimento (Descrittori di Dublino)
- Knowledge and understanding skills: by the end of the course students must have acquired knowledge and understanding of the specificities of macro-economic relations and of the actors involved in them: consumers, investors, state and market. In particular they must know and understand the specificities and problems of growth and recessions. The didactic work methods with which these results will be achieved will consist of: frontal lectures, testimonies, analysis and discussion of macroeconomic data, group work and in-depth seminars.
- Applied knowledge and understanding skills: students must be able to apply the knowledge acquired in an appropriate and flexible way to analyse, understand and solve situations and problems related to unemployment growth and budget deficits.
- Autonomy of judgement: students must have the ability to link the knowledge acquired during the course in integrated and unified schemes and to deal with complex problems autonomously and with their own judgement. - Communication skills: students must acquire a clear and effective communication skills, thanks to a good mastery of the vocabulary related to the topics dealt with during the course. The didactic work methods with which these results will be achieved will consist of: frontal lectures, analysis and discussion of macroeconomic scenarios, group work and in-depth seminars, production of essays.
- Learning Ability: Students must have developed good learning skills, which will allow them to deepen the knowledge acquired during the course by addressing subsequent courses of study on economic, monetary and international policy issues, and to acquire new knowledge, skills and abilities through professional and work experience.
Materiale Didattico
Il materiale didattico predisposto dalla/dal docente in aggiunta ai testi consigliati (come ad esempio diapositive, dispense, esercizi, bibliografia) e le comunicazioni della/del docente specifiche per l'insegnamento sono reperibili all'interno della piattaforma Moodle › blended.uniurb.it
Attività di Supporto
Tutorials with analytical and theoretical applications on macroeconomic theory.
Modalità Didattiche, Obblighi, Testi di Studio e Modalità di Accertamento
- Modalità didattiche
The lecture is carried out with constant reference to the examination texts. In-depth notes such as PPT and PDF files available on the subject's website are an essential component of the course.
- Obblighi
We recommend a constant attendance in the lecture hall, both in class and in practice hours.
- Testi di studio
OLIVIER BLANCHARD, ALESSIA AMIGHINI, FRANCESCO GIAVAZZI
MACROECONOMIA una prospettiva europea.edizione Mulino 2018 (collana Strimenti)
INDICE DEL VOLUME: Presentazione dell'edizione italiana. - Introduzione. - I. Un viaggio intorno al mondo. - II. Un viaggio attraverso il libro. - Fondamenti. - Parte seconda: Il breve periodo. - III. Il mercato dei beni. - IV. I mercati finanziari. - V. I mercati dei beni e i mercati finanziari: il modello IS-LM. - VI. I Mercati Finanziari II: Il modello IS-LM esteso. - Parte terza: Il medio periodo. - VII. Il mercato del lavoro. - VIII. Il tasso naturale di disoccupazione l'inflazione e la curva di Phillips. - IX. Dal breve al medio periodo: il modello IS-LM-PC. - Parte sesta: L'economia aperta. XVII Apertura del mercato dei beni e dei mercati Finanziari - XVIII Il mercato dei beni in Economia Aperta - XIX Produzione tasso di interesse e tasso di cambio. XX Regimi di Cambio. - Cenni alla crescita Economica (appunti).Handouts and other teaching resources made available on the platform Moodle › blended.uniurb.it.
- Modalità di
accertamento Written and then oral test. The test takes place on the same day. The written examination consists of four theoretical questions and two exercises. The time left to complete the test is h. 01.10. After the correction of the written test, any oral examinations and recordings are made.
- Disabilità e DSA
Le studentesse e gli studenti che hanno registrato la certificazione di disabilità o la certificazione di DSA presso l'Ufficio Inclusione e diritto allo studio, possono chiedere di utilizzare le mappe concettuali (per parole chiave) durante la prova di esame.
A tal fine, è necessario inviare le mappe, due settimane prima dell’appello di esame, alla o al docente del corso, che ne verificherà la coerenza con le indicazioni delle linee guida di ateneo e potrà chiederne la modifica.
Informazioni aggiuntive per studentesse e studenti non Frequentanti
- Modalità didattiche
The lecture is carried out with constant reference to the examination texts. In-depth notes such as PPT and PDF files available on the subject's website are an essential component of the course.
- Obblighi
We recommend a constant attendance in the lecture hall, both in class and in practice hours.
- Testi di studio
OLIVIER BLANCHARD, ALESSIA AMIGHINI, FRANCESCO GIAVAZZI
MACROECONOMIA una prospettiva europea.edizione Mulino 2018 (collana Strimenti)
INDICE DEL VOLUME: Presentazione dell'edizione italiana. - Introduzione. - I. Un viaggio intorno al mondo. - II. Un viaggio attraverso il libro. - Fondamenti. - Parte seconda: Il breve periodo. - III. Il mercato dei beni. - IV. I mercati finanziari. - V. I mercati dei beni e i mercati finanziari: il modello IS-LM. - VI. I Mercati Finanziari II: Il modello IS-LM esteso. - Parte terza: Il medio periodo. - VII. Il mercato del lavoro. - VIII. Il tasso naturale di disoccupazione l'inflazione e la curva di Phillips. - IX. Dal breve al medio periodo: il modello IS-LM-PC. - Parte sesta: L'economia aperta. XVII Apertura del mercato dei beni e dei mercati Finanziari - XVIII Il mercato dei beni in Economia Aperta - XIX Produzione tasso di interesse e tasso di cambio. XX Regimi di Cambio. - Cenni alla crescita Economica (appunti).Handouts and other teaching resources made available on the platform Moodle › blended.uniurb.it.
- Modalità di
accertamento Written and then oral test. The test takes place on the same day. The written examination consists of four theoretical questions and two exercises. The time left to complete the test is h. 01.10. After the correction of the written test, any oral examinations and recordings are made.
- Disabilità e DSA
Le studentesse e gli studenti che hanno registrato la certificazione di disabilità o la certificazione di DSA presso l'Ufficio Inclusione e diritto allo studio, possono chiedere di utilizzare le mappe concettuali (per parole chiave) durante la prova di esame.
A tal fine, è necessario inviare le mappe, due settimane prima dell’appello di esame, alla o al docente del corso, che ne verificherà la coerenza con le indicazioni delle linee guida di ateneo e potrà chiederne la modifica.
Note
The student of the Erasmus Program can request to sit the final exam in English with an alternative bibliography.
« torna indietro | Ultimo aggiornamento: 04/08/2020 |