Economics of climate-related extreme events

Programma

Descrizione: Il cambiamento climatico (CC) rappresenta una sfida centrale per lo sviluppo sostenibile. È stato dimostrato scientificamente e sottolineato a livello internazionale (IPCC IR6), che il CC ha costantemente influenzato gli estremi meteorologici e climatici generando un incremento, sia in termini di frequenza che di intensità, di eventi naturali quali alluvioni e ondate di calore estremi. Conoscere tali eventi, la loro variazione e le conseguenze che hanno sul territorio, sulla popolazione, sulle infrastrutture, sulle attività economiche e sulla società in generale è fondamentale per la definizione delle politiche pubbliche nazionali e subnazionali (regionali, provinciali, comunali) e delle strategie di adattamento. Il workshop ha perciò l’obiettivo di mettere in comune le attività di ricerca sul tema sviluppate dai relatori principali, Prof. Robert J. Elliott e il Prof. Eric Strobl, in collaborazione con i docenti e ricercatori del Dipartimento di Economia, Società, Politica (DESP) dell'Università degli studi di Urbino Carlo Bo.

Programma:

12.30 – 12.35: Saluti del Rettore dell'Università di Urbino Carlo Bo – Prof. Giorgio Calcagnini - e del Direttore del Dipartimento di Economia, Società, Politica (DESP) - Prof. Giuseppe Travaglini

12.35 - 13.30: Prof. Robert Elliott - University of Birmingham (UK) - Department of Economics

Meier S., Strobl E. and Elliott R.J. - “The Regional Economic Impact of Wildfires: Evidence

13.30 - 15: Pranzo

15.00-15.55: Prof. Eric Strobl - Universität Bern (CH) - Department of Economics

Liebenehm S., Schumacher I. and Strobl E. – “Natural Disasters and Risk Aversion: Evidence from Droughts in Southeast Asia”

15.55 - 16.10: Pausa

16.10-16.40: Ass. Prof. Chiara Lodi – University of Urbino Carlo Bo (IT) – Department of Economics, Society, Politics

Lodi C., Marin G. and Modica M. - “Fiscal policy response of local governments to floods in Italy”

16.40-17.10: PhD Mariagrazia D’Angeli – University of Urbino Carlo Bo (IT) – Department of Economics, Society, Politics and Discussion

D’Angeli M., Marin G. and Paglialunga E. - “Climate change, armed conflicts and resilience

17.10 - 17.30: Discussione e saluti Finali

ENGLISH VERSION:

Description:  Climate change (CC) represents a central challenge for sustainable development. It has been scientifically proven and internationally emphasised (IPCC IR6), that CC has consistently influenced weather and climate extremes by generating an increase, both in frequency and intensity, of natural events such as extreme floods and heat waves. Knowing these events, their trend and their consequences on the territory, population, infrastructures, economic activities and society in general is fundamental for the definition of national and sub-national (regional, provincial, municipal) public policies and adaptation strategies. The workshop aims at pooling the research activities on the topic developed by the keynote speakers Prof. Robert J. Elliott (University of Birmingham), Prof. Eric Strobl (Universität Bern) in collaboration with the lecturers from the Departments of Economics, Society, Politics (DESP) of the University of Urbino Carlo Bo.

Programme:

12.30 – 12.35: Greetings by the Rector of the University of Urbino Carlo Bo – Prof. Giorgio Calcagnini - and the Director of the Department of Economics, Society, Politics (DESP) - Prof. Giuseppe Travaglini

12.35 - 13.30: Keynote Speaker 1 - Prof. Robert Elliott - University of Birmingham (UK) - Department of Economics and Discussion

13.30 - 15.00: Lunch Break

15.00-15.55: Keynote Speaker 2 - Prof. Eric Strobl - Universität Bern (CH) - Department of Economics and Discussion

15.55 - 16.10. Break

16.10-16.40: Speaker – Ass. Prof. Chiara Lodi – University of Urbino Carlo Bo (IT) – Department of Economics, Society, Politics and Discussion

16.40-17.10: Speaker – PhD Mariagrazia D’Angeli – University of Urbino Carlo Bo (IT) – Department of Economics, Society, Politics and Discussion

17.10 - 17.30: Final Discussion and Greetings

Modalità di partecipazione

Data la capienza massima di 50 posti dell'Aula del Consiglio, si richiede la compilazione del seguente form Google Moduli (https://forms.gle/4a9SJQaMjfWaXRfT6) da parti chi ha interesse a seguire l'evento in presenza.

L'evento potrà essere seguito anche da remoto attraverso la piattaforma Zoom. Il link per collegarsi è il seguente: https://tinyurl.com/2s3zu5be

Relatori/Relatrici

Prof. Robert J. Elliott - University of Birmingham (UK) - Department of Economics
Prof. Eric Strobl - Universität Bern (CH) - Department of Economics