GENERAL PATHOLOGY
PATOLOGIA GENERALE
General pathology
Patologia generale
A.Y. | Credits |
---|---|
2015/2016 | 6 |
Lecturer | Office hours for students | |
---|---|---|
Maria Cristina Albertini |
Assigned to the Degree Course
Date | Time | Classroom / Location |
---|
Learning Objectives
The final aim of the course is to link basic science with the fundamental pathogenetic and pathophysiological mechanisms underlying disease.
Program
1. Cell injury, cell death and adaptations; 2. Inflammation and repair; 3. Hemodynamic Disorders, Thromboembolism and Shock; 4. Diseases of the immune system; 5. Neoplasia; 6. Genetic Disorders; 7. Environmental and Nutritional Diseases 8. Blood vessels: structure and function of blood vessels; 9. Diabetes Mellitus.
Bridging Courses
Biochemistry. General Physiology.
Learning Achievements (Dublin Descriptors)
When the course will be completed, the student should have knowledge and understanding of the molecular mechanisms responsible of the alteration of organs and systems during disease development: cell injury, inflammation and repair, neoplasia, genetic diseases.
Teaching Material
The teaching material prepared by the lecturer in addition to recommended textbooks (such as for instance slides, lecture notes, exercises, bibliography) and communications from the lecturer specific to the course can be found inside the Moodle platform › blended.uniurb.it
Teaching, Attendance, Course Books and Assessment
- Teaching
Lectures.
- Course books
- Robbins Basic pathology, Kumar V., Abbas A.K., Fausto N., Aster J.C., Masson (Ninth Edition).
Other advised books:
- Rubin R., Strayer D.S., Patologia generale (Patologia d'organo e molecolare), PICCIN.
- Majno G., Joris I., Cellule, tessuti e malattia, principi di patologia generale, Casa Editrice Ambrosiana.
- Pontieri G.M., Russo M.A., Frati L. Patologia generale (Tomo I), Piccin Editore.
- Assessment
Oral discussion.
- Disabilità e DSA
Le studentesse e gli studenti che hanno registrato la certificazione di disabilità o la certificazione di DSA presso l'Ufficio Inclusione e diritto allo studio, possono chiedere di utilizzare le mappe concettuali (per parole chiave) durante la prova di esame.
A tal fine, è necessario inviare le mappe, due settimane prima dell’appello di esame, alla o al docente del corso, che ne verificherà la coerenza con le indicazioni delle linee guida di ateneo e potrà chiederne la modifica.
Additional Information for Non-Attending Students
- Course books
- Robbins Basic pathology, Kumar V., Abbas A.K., Fausto N., Aster J.C., Masson (Ninth Edition).
Other advised books:
- Rubin R., Strayer D.S., Patologia generale (Patologia d'organo e molecolare), PICCIN.
- Majno G., Joris I., Cellule, tessuti e malattia, principi di patologia generale, Casa Editrice Ambrosiana.
- Pontieri G.M., Russo M.A., Frati L. Patologia generale (Tomo I), Piccin Editore.
- Assessment
Oral discussion.
- Disabilità e DSA
Le studentesse e gli studenti che hanno registrato la certificazione di disabilità o la certificazione di DSA presso l'Ufficio Inclusione e diritto allo studio, possono chiedere di utilizzare le mappe concettuali (per parole chiave) durante la prova di esame.
A tal fine, è necessario inviare le mappe, due settimane prima dell’appello di esame, alla o al docente del corso, che ne verificherà la coerenza con le indicazioni delle linee guida di ateneo e potrà chiederne la modifica.
« back | Last update: 16/09/2015 |