HISTORY OF PUBLISHING AND BIBLIOGRAPHY
STORIA DELL'EDITORIA E DELLA BIBLIOGRAFIA
Production, circulation and use of books in Italy during 1800
Produzione, circolazione e uso del libro nell’Italia dell’Ottocento
A.Y. | Credits |
---|---|
2015/2016 | 12 |
Lecturer | Office hours for students | |
---|---|---|
Loretta De Franceschi |
Assigned to the Degree Course
Date | Time | Classroom / Location |
---|
Learning Objectives
Lessons aim to develop: the knowledge about manuscripts production; printing and bibliography birth; the evolution of printing technique and of typography books; the features of Italian publishing especially in 1800. Moreover the course is intended to provide the historical and methodological basics oh bibliography.
Program
During the course the following topics are considered. Technical, social and cultural aspects of typography. Results of typographical production in the social context. The change of authorship and the role of publisher. Development of Italian publishing. Publishers and readers in Italy during 1800. Publishing in the last century and today. Origins, evolution and task of bibliography; the main printed and electronic bibliographic resources.
Learning Achievements (Dublin Descriptors)
The student must know: the evolution of documents production; the typography technique in 1500 and the following changes; the main peculiarity of Italian publishing; the circulation and the use of books in Italy during 1800. The student has to know also: birth and development of bibliography, conceptual framework and significant figures in the bibliographical field; practical aspects and tools for bibliographic research.
Teaching Material
The teaching material prepared by the lecturer in addition to recommended textbooks (such as for instance slides, lecture notes, exercises, bibliography) and communications from the lecturer specific to the course can be found inside the Moodle platform › blended.uniurb.it
Teaching, Attendance, Course Books and Assessment
- Teaching
Frontal lessons and practice exercises
- Attendance
80% of lessons
- Course books
J.F. Gilmont, Dal manoscritto all’ipertesto. Introduzione alla storia del libro e della lettura, Firenze, Le Monnier, 2006
L. De Franceschi, Pubblicare, divulgare, leggere nell’Ottocento italiano, Manziana, Vecchiarelli, 2013
A. Cadioli, G. Vigini, Storia dell’editoria italiana dall’unità a oggi, 2a ed., Milano, Ed. Bibliografica, 2012
M. Vivarelli, Le dimensioni della bibliografia, Roma, Carocci, 2013, pp. 53-126
- Assessment
Multiple choise test, in order to verify a clear knowledge and comprehension of the topics, concepts and aspects of both the disciplines.
- Disabilità e DSA
Le studentesse e gli studenti che hanno registrato la certificazione di disabilità o la certificazione di DSA presso l'Ufficio Inclusione e diritto allo studio, possono chiedere di utilizzare le mappe concettuali (per parole chiave) durante la prova di esame.
A tal fine, è necessario inviare le mappe, due settimane prima dell’appello di esame, alla o al docente del corso, che ne verificherà la coerenza con le indicazioni delle linee guida di ateneo e potrà chiederne la modifica.
Additional Information for Non-Attending Students
- Course books
In addition to the previous books, the volume: M. Santoro, Lezioni di bibliografia, Milano, Ed. Bibliografica, 2012
- Assessment
Oral examination, in order to verify the knowledge and comprehension of the main topics and concepts of both the disciplines and, moreover, the mastery of their specialist lexicon.
- Disabilità e DSA
Le studentesse e gli studenti che hanno registrato la certificazione di disabilità o la certificazione di DSA presso l'Ufficio Inclusione e diritto allo studio, possono chiedere di utilizzare le mappe concettuali (per parole chiave) durante la prova di esame.
A tal fine, è necessario inviare le mappe, due settimane prima dell’appello di esame, alla o al docente del corso, che ne verificherà la coerenza con le indicazioni delle linee guida di ateneo e potrà chiederne la modifica.
« back | Last update: 29/06/2016 |