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RUSSIAN LANGUAGE I
LINGUA RUSSA I

The Cyrillic alphabet: sounds and script
Introduzione allo studio della lingua russa contemporanea

A.Y. Credits
2019/2020 8
Lecturer Email Office hours for students
Antonella Cavazza
Teaching in foreign languages
Course with optional materials in a foreign language
This course is entirely taught in Italian. Study materials can be provided in the foreign language and the final exam can be taken in the foreign language.

Assigned to the Degree Course

Foreign Languages and Cultures (L-11)
Curriculum: LINGUISTICO CULTURALE OCCIDENTALE
Date Time Classroom / Location
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Learning Objectives

Il corso affronterà lo studio delle peculiarità fonologiche e fonetiche del russo moderno. Il segmento della fonetica includerà anche i fondamenti della storia della lingua russa e alcune informazioni essenziali sulla geo-sociolinguistica della Russia odierna.

Program

1.   The Cyrillic alphabet: sounds and script

1.1  The origin of the Cyrillic alphabet

1.2 The origins of Russian literary language

The theory of diglossia

1.3 The reforms of the Cyrillic alphabet in Russia

1.4 The transliteration systems. Scientific and commercial transliteration.

2. Standard linguistic character types 

 2.1 The graphic and phonetic system

 2.2The Russian vowels and consonants

 2.3 The classification of vowels

 2.4 Vowel reduction

 2.5 The classification of consonants

 2.6 Palatalized and non-palatalized consonants

 2.7 Voiced and unvoiced consonants

 2.8 Soft consonants

 2.9 Hard consonants

 2.10 Occlusive consonants

 2.11 Fricatives

 2.12 Affricate consonants

 2.13 Vowel and consonant phonemes

 2.14 Key vowel and consonant alternation

 2.15   The fundamental principles of Russian orthography 

 2.16   The autochthon lexicon and loan words 

 2.17   The functional styles of Russian literary language 

3. Nonstandard linguistic character types 

3.1 The Russian national language with reference to dialectal varieties

3.2    The common vernacular language (gorodskoe prostorečie) 

3.3    Professional jargon and social slang 

4. The geo-socio-linguistic framework of present-day Russia

4.1 The languages​​, religions and cultures within the Russian Federation

4.2 Russian as a means of interethnic communication

4.3 Where Russian is spoken in the world

Learning Achievements (Dublin Descriptors)

· Acquisire nozioni di base di storia linguistica, così da comprendere le origini dell'alfabeto cirillico e l'evoluzione del russo moderno.

· Fluidità fonologica (gestione di testi semplici, livello A1).

· Pertinenza sociolinguistica.

Teaching Material

The teaching material prepared by the lecturer in addition to recommended textbooks (such as for instance slides, lecture notes, exercises, bibliography) and communications from the lecturer specific to the course can be found inside the Moodle platform › blended.uniurb.it

Teaching, Attendance, Course Books and Assessment

Course books

Cavazza, A. Elementi di lingua e di cultura russa , in Insegnare italiano a stranieri: percorsi operativi , a cura di G. Carloni, Francoangeli, Milano, 2015, pp. 152-166.

Garzaniti, M., Gli Slavi, culture e lingue dalle origini ai nostri giorni , Carocci, Roma, 2013, pp. 37-46; 133-180.

Fici Giusti, F., Gebert, L., Signorini S., La lingua russa , La Nuova Italia Scientifica, Roma, 1991, p. 18 nota n. 1.

Kasatkin L., Krysin L., Zµivov V., Il russo , Scandicci (Firenze) 1995, pp. 3-13; 24-27; 87-100; 155-173; 203-213; 247-257.

Lasorsa, C., Il russo , Mosca 1983, pp. 7-51.

Mazzitelli, G., Ancora sul problema della traslitterazione dei caratteri cirillici , in “Bollettino AIB”, ISSN 1121-1490, vol.48, n.4 (dic. 2008), pp. 343-357.

Saronne, ET, Alberti, A., Chi sono gli Slavi? , Bologna 2002, pp. 114-117.

Tachiaos, A.-EN, Cirillo e Metodio. Le radici cristiane della cultura slava , ediz. esso. a cura di M. Garzaniti, tr. esso. di F. Romoli, Milano 2005, 23-37; 71-104; 225-253.

Uspenskij, BA, Storia della lingua letteraria russa , tr. di N. Marcialis, Bologna 1993, pp. 11-87.

Assessment

Testo scritto.

Disabilità e DSA

Le studentesse e gli studenti che hanno registrato la certificazione di disabilità o la certificazione di DSA presso l'Ufficio Inclusione e diritto allo studio, possono chiedere di utilizzare le mappe concettuali (per parole chiave) durante la prova di esame.

A tal fine, è necessario inviare le mappe, due settimane prima dell’appello di esame, alla o al docente del corso, che ne verificherà la coerenza con le indicazioni delle linee guida di ateneo e potrà chiederne la modifica.

Additional Information for Non-Attending Students

Course books

Cavazza, A. Elementi di lingua e di cultura russa , in Insegnare italiano a stranieri: percorsi operativi , a cura di G. Carloni, Francoangeli, Milano, 2015, pp. 152-166.

Garzaniti, M., Gli Slavi, culture e lingue dalle origini ai nostri giorni , Carocci, Roma, 2013, pp. 37-46; 133-180.

Fici Giusti, F., Gebert, L., Signorini S., La lingua russa , La Nuova Italia Scientifica, Roma, 1991, p. 18 nota n. 1.

Kasatkin L., Krysin L., Zµivov V., Il russo , Scandicci (Firenze) 1995, pp. 3-13; 24-27; 87-100; 155-173; 203-213; 247-259.

Lasorsa, C., Il russo , Mosca 1983, pp. 7-51.

Mazzitelli, G., Ancora sul problema della traslitterazione dei caratteri cirillici , in “Bollettino AIB”, ISSN 1121-1490, vol.48, n.4 (dic. 2008), pp. 343-357.

Saronne, ET, Alberti, A., Chi sono gli Slavi? , Bologna 2002, pp. 114-117.

Tachiaos, A.-EN, Cirillo e Metodio. Le radici cristiane della cultura slava , ediz. esso. a cura di M. Garzaniti, tr. esso. di F. Romoli, Milano 2005, 23-37; 71-104; 225-253.

Uspenskij, BA, Storia della lingua letteraria russa , tr. di N. Marcialis, Bologna 1993, pp. 11-87.

Assessment

Testo scritto.

Disabilità e DSA

Le studentesse e gli studenti che hanno registrato la certificazione di disabilità o la certificazione di DSA presso l'Ufficio Inclusione e diritto allo studio, possono chiedere di utilizzare le mappe concettuali (per parole chiave) durante la prova di esame.

A tal fine, è necessario inviare le mappe, due settimane prima dell’appello di esame, alla o al docente del corso, che ne verificherà la coerenza con le indicazioni delle linee guida di ateneo e potrà chiederne la modifica.

Notes

Gli studenti non frequentanti dovranno contattare il docente prima della fine del corso.

« back Last update: 03/10/2021

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