RUSSIAN LANGUAGE I
LINGUA RUSSA I
The Cyrillic alphabet: sounds and script
Introduzione allo studio della lingua russa contemporanea
A.Y. | Credits |
---|---|
2019/2020 | 8 |
Lecturer | Office hours for students | |
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Antonella Cavazza |
Teaching in foreign languages |
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Course with optional materials in a foreign language
This course is entirely taught in Italian. Study materials can be provided in the foreign language and the final exam can be taken in the foreign language. |
Assigned to the Degree Course
Date | Time | Classroom / Location |
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Date | Time | Classroom / Location |
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Learning Objectives
Il corso affronterà lo studio delle peculiarità fonologiche e fonetiche del russo moderno. Il segmento della fonetica includerà anche i fondamenti della storia della lingua russa e alcune informazioni essenziali sulla geo-sociolinguistica della Russia odierna.
Program
1. The Cyrillic alphabet: sounds and script
1.1 The origin of the Cyrillic alphabet
1.2 The origins of Russian literary language
The theory of diglossia
1.3 The reforms of the Cyrillic alphabet in Russia
1.4 The transliteration systems. Scientific and commercial transliteration.
2. Standard linguistic character types
2.1 The graphic and phonetic system
2.2The Russian vowels and consonants
2.3 The classification of vowels
2.4 Vowel reduction
2.5 The classification of consonants
2.6 Palatalized and non-palatalized consonants
2.7 Voiced and unvoiced consonants
2.8 Soft consonants
2.9 Hard consonants
2.10 Occlusive consonants
2.11 Fricatives
2.12 Affricate consonants
2.13 Vowel and consonant phonemes
2.14 Key vowel and consonant alternation
2.15 The fundamental principles of Russian orthography
2.16 The autochthon lexicon and loan words
2.17 The functional styles of Russian literary language
3. Nonstandard linguistic character types
3.1 The Russian national language with reference to dialectal varieties
3.2 The common vernacular language (gorodskoe prostorečie)
3.3 Professional jargon and social slang
4. The geo-socio-linguistic framework of present-day Russia
4.1 The languages, religions and cultures within the Russian Federation
4.2 Russian as a means of interethnic communication
4.3 Where Russian is spoken in the world
Learning Achievements (Dublin Descriptors)
· Acquisire nozioni di base di storia linguistica, così da comprendere le origini dell'alfabeto cirillico e l'evoluzione del russo moderno.
· Fluidità fonologica (gestione di testi semplici, livello A1).
· Pertinenza sociolinguistica.
Teaching Material
The teaching material prepared by the lecturer in addition to recommended textbooks (such as for instance slides, lecture notes, exercises, bibliography) and communications from the lecturer specific to the course can be found inside the Moodle platform › blended.uniurb.it
Teaching, Attendance, Course Books and Assessment
- Course books
Cavazza, A. Elementi di lingua e di cultura russa , in Insegnare italiano a stranieri: percorsi operativi , a cura di G. Carloni, Francoangeli, Milano, 2015, pp. 152-166.
Garzaniti, M., Gli Slavi, culture e lingue dalle origini ai nostri giorni , Carocci, Roma, 2013, pp. 37-46; 133-180.
Fici Giusti, F., Gebert, L., Signorini S., La lingua russa , La Nuova Italia Scientifica, Roma, 1991, p. 18 nota n. 1.
Kasatkin L., Krysin L., Zµivov V., Il russo , Scandicci (Firenze) 1995, pp. 3-13; 24-27; 87-100; 155-173; 203-213; 247-257.
Lasorsa, C., Il russo , Mosca 1983, pp. 7-51.
Mazzitelli, G., Ancora sul problema della traslitterazione dei caratteri cirillici , in “Bollettino AIB”, ISSN 1121-1490, vol.48, n.4 (dic. 2008), pp. 343-357.
Saronne, ET, Alberti, A., Chi sono gli Slavi? , Bologna 2002, pp. 114-117.
Tachiaos, A.-EN, Cirillo e Metodio. Le radici cristiane della cultura slava , ediz. esso. a cura di M. Garzaniti, tr. esso. di F. Romoli, Milano 2005, 23-37; 71-104; 225-253.
Uspenskij, BA, Storia della lingua letteraria russa , tr. di N. Marcialis, Bologna 1993, pp. 11-87.
- Assessment
Testo scritto.
- Disability and Specific Learning Disorders (SLD)
Students who have registered their disability certification or SLD certification with the Inclusion and Right to Study Office can request to use conceptual maps (for keywords) during exams.
To this end, it is necessary to send the maps, two weeks before the exam date, to the course instructor, who will verify their compliance with the university guidelines and may request modifications.
Additional Information for Non-Attending Students
- Course books
Cavazza, A. Elementi di lingua e di cultura russa , in Insegnare italiano a stranieri: percorsi operativi , a cura di G. Carloni, Francoangeli, Milano, 2015, pp. 152-166.
Garzaniti, M., Gli Slavi, culture e lingue dalle origini ai nostri giorni , Carocci, Roma, 2013, pp. 37-46; 133-180.
Fici Giusti, F., Gebert, L., Signorini S., La lingua russa , La Nuova Italia Scientifica, Roma, 1991, p. 18 nota n. 1.
Kasatkin L., Krysin L., Zµivov V., Il russo , Scandicci (Firenze) 1995, pp. 3-13; 24-27; 87-100; 155-173; 203-213; 247-259.
Lasorsa, C., Il russo , Mosca 1983, pp. 7-51.
Mazzitelli, G., Ancora sul problema della traslitterazione dei caratteri cirillici , in “Bollettino AIB”, ISSN 1121-1490, vol.48, n.4 (dic. 2008), pp. 343-357.
Saronne, ET, Alberti, A., Chi sono gli Slavi? , Bologna 2002, pp. 114-117.
Tachiaos, A.-EN, Cirillo e Metodio. Le radici cristiane della cultura slava , ediz. esso. a cura di M. Garzaniti, tr. esso. di F. Romoli, Milano 2005, 23-37; 71-104; 225-253.
Uspenskij, BA, Storia della lingua letteraria russa , tr. di N. Marcialis, Bologna 1993, pp. 11-87.
- Assessment
Testo scritto.
- Disability and Specific Learning Disorders (SLD)
Students who have registered their disability certification or SLD certification with the Inclusion and Right to Study Office can request to use conceptual maps (for keywords) during exams.
To this end, it is necessary to send the maps, two weeks before the exam date, to the course instructor, who will verify their compliance with the university guidelines and may request modifications.
Notes
Gli studenti non frequentanti dovranno contattare il docente prima della fine del corso.
« back | Last update: 03/10/2021 |