Università degli Studi di Urbino Carlo Bo / Portale Web di Ateneo


SCHOOL PSYCHOLOGY AND GUIDANCE
PSICOLOGIA SCOLASTICA E DELL'ORIENTAMENTO

A.Y. Credits
2020/2021 8
Lecturer Email Office hours for students
Claudio Tonzar

Assigned to the Degree Course

Psychology - Sciences and Techniques (L-24)
Curriculum: PERCORSO COMUNE
Date Time Classroom / Location
Date Time Classroom / Location

Learning Objectives

The objective of the course is to provide students with some conceptual and methodological tools for the construction of a productive collaboration between the psychologist and the school system. The course aims to identify, from a general point of view, the problems of the development of school psychological services within the Italian school. Will address the issues related to the different areas of intervention such as the assessment, counseling, training, guidance, research and interventions on the organization.

Program

1  Relations between psychology and school (5 hours) •

2. School Psychology in the world and in Italy (5 hours)

3  Fields of operations of the school psychologist (5 hours)

4 . The school psychology evidence based (5 hours)

5 . Education and Training of the school psychologist •(5 hours)

6 . Research on school psychologist •(5 hours)

7 . Planning and evaluation of training interventions • (5 hours)

8. The evaluation instrument of training interventions •(5 hours)

9 . The evaluation in the school context •(8 hours)

Bridging Courses

No

Learning Achievements (Dublin Descriptors)

In relation to the course "SCHOOL PSYCHOLOGY AND GUIDANCE" students must show to possess:

- the mastery of basic skills;

- understanding of the basic concepts of the discipline;

- the ability to use knowledge and concepts to reason according to the logic of the discipline

Teaching Material

The teaching material prepared by the lecturer in addition to recommended textbooks (such as for instance slides, lecture notes, exercises, bibliography) and communications from the lecturer specific to the course can be found inside the Moodle platform › blended.uniurb.it

Supporting Activities

Slides of the lectures, articles, examples. The teaching material and specific communications from the lecturer can be found inside the Moodle platform (http://blended.uniurb.it)


Teaching, Attendance, Course Books and Assessment

Teaching

Front and interactive lectures

Attendance

No

Course books

1.    Domenici G. (2007) Manuale della valutazione scolastica, Laterza, Bari, 2001. (237 pagine)

2.    Quaglino G.P. (2013) Il processo di formazione. Scritti di formazione 2 1981 - 2005, Milano, Franco Angeli. (272 pagine)

3.   Trombetta C. (a cura di) (2011) Lo psicologo scolastico. Competenze e metodologie professionali, Erickson (278 pagine) - disponibile in versione e-book

Assessment

The exam includes a written test.

The written test includes 6 short-essay questions and 6 multiple-choice questions

The duration of the written test is 1 hour.

Disabilità e DSA

Le studentesse e gli studenti che hanno registrato la certificazione di disabilità o la certificazione di DSA presso l'Ufficio Inclusione e diritto allo studio, possono chiedere di utilizzare le mappe concettuali (per parole chiave) durante la prova di esame.

A tal fine, è necessario inviare le mappe, due settimane prima dell’appello di esame, alla o al docente del corso, che ne verificherà la coerenza con le indicazioni delle linee guida di ateneo e potrà chiederne la modifica.

Additional Information for Non-Attending Students

Teaching

Front and interactive lectures

Attendance

No

Course books

1.    Domenici G. (2007) Manuale della valutazione scolastica, Laterza, Bari, 2001. 

2.    Quaglino G.P. (2013) Il processo di formazione. Scritti di formazione 2 1981 - 2005, Milano, Franco Angeli 

3.   Trombetta C. (a cura di) (2011) Lo psicologo scolastico. Competenze e metodologie professionali, Erickson - disponibile in versione e-book

.

Assessment

The exam includes a written test.

The written test includes 6 short-essay questions and 6 multiple-choice questions

The duration of the written test is 1 hour.

Disabilità e DSA

Le studentesse e gli studenti che hanno registrato la certificazione di disabilità o la certificazione di DSA presso l'Ufficio Inclusione e diritto allo studio, possono chiedere di utilizzare le mappe concettuali (per parole chiave) durante la prova di esame.

A tal fine, è necessario inviare le mappe, due settimane prima dell’appello di esame, alla o al docente del corso, che ne verificherà la coerenza con le indicazioni delle linee guida di ateneo e potrà chiederne la modifica.

« back Last update: 21/01/2021

Il tuo feedback è importante

Raccontaci la tua esperienza e aiutaci a migliorare questa pagina.

15 22

Se sei vittima di violenza o stalking chiama il 1522, scarica l'app o chatta su www.1522.eu

Il numero, gratuito è attivo 24 h su 24, accoglie con operatrici specializzate le richieste di aiuto e sostegno delle vittime di violenza e stalking.

Posta elettronica certificata

amministrazione@uniurb.legalmail.it

Social

Università degli Studi di Urbino Carlo Bo
Via Aurelio Saffi, 2 – 61029 Urbino PU – IT
Partita IVA 00448830414 – Codice Fiscale 82002850418
2024 © Tutti i diritti sono riservati

Top