Università degli Studi di Urbino Carlo Bo / Portale Web di Ateneo


SPANISH LITERATURE II
LETTERATURA SPAGNOLA II

The Generation of ’27 and the Edad de Plata. The Theatre of Federico García Lorca : conflicts and search for freedom in the Lorca’s tragedies.
La generación del 27’ y la Edad de Plata de la cultura española. El teatro de Federico García Lorca: conflictos y búsqueda de la libertad en las tragedias lorquianas.

A.Y. Credits
2016/2017 8
Lecturer Email Office hours for students
Franco Quinziano

Assigned to the Degree Course

Foreign Languages and Cultures (L-11)
Curriculum: LINGUISTICO CULTURALE OCCIDENTALE
Date Time Classroom / Location

Learning Objectives

The course aims to introduce students to a direct knowledge of the most important writers of the early ‘20th  century, in particular the authors of the prestigious Generation of ‘27 , as well as  to be able to face the Spanish literature through a thematic and monographic study.    

In the first place, it will be to approach the most important writers of the early decades of the 20th century, from 98 'to the generation of 27'. Successively  it will examine the theatrical universe of  Federico García Lorca -one of the highest expressions of the Spanish culture of the period-, focusing on the presence of the theme of the search for freedom of the characters of his tragedies.  The texts of the rural trilogy – Bodas de Sangre, Yerma and La Casa de Bernarda Alba- that will be studied are artistic expressions through which Lorca is able to draw a new sense of the tragic.

Program

1.Culture and society  in the Spain of the early 20th  century.

2.The generation of ’27 and the Edad de Plata:  Guillén, Salinas, Alberti, Aleixandre, M. Hernández, Lorca.

3.Introduction to the work of Federico García Lorca .

4.Myth and folklore in Lorca’s tragedies.

5.Garcia Lorca’s tragic trilogy and the representation of the female world: themes, characters, situations, and social environments.

Teaching Material

The teaching material prepared by the lecturer in addition to recommended textbooks (such as for instance slides, lecture notes, exercises, bibliography) and communications from the lecturer specific to the course can be found inside the Moodle platform › blended.uniurb.it

Teaching, Attendance, Course Books and Assessment

Course books

-F. MEREGALLI, La civiltà spagnola. Profilo storico e storico-letterario, Varese, Mursia, 1974; pp. 171- 213.

-P. VILAR, Historia de España, Barcelona, Crítica, 1986, Capítulo V: pp. 117-158.

-G. BROWN, Historia de la literatura española. 6/1. El siglo XX, Barcelona, Ariel,  2008 (19º  ed. revisada  por J.C. Mainer), pp. 15-46 e pp. 190-222.

-F. RUIZ  RAMÓN, Historia del teatro español. Siglo XX, Madrid, Cátedra, 2005, pp. 173-232.

-E. GWAYNE, El teatro  de Federico García Lorca, Madrid, Gredos, 1983.

-F. GARCÍA LORCA, Bodas  de sangre, Madrid, Cátedra, 2006.

-F. GARCÍA LORCA, Yerma, Madrid, Cátedra, 1999.

-F. GARCÍA  LORCA, La casa de Bernarda Alba, Madrid, Cátedra, 2003.

Assessment

-Spanish Oral exam.

Disabilità e DSA

Le studentesse e gli studenti che hanno registrato la certificazione di disabilità o la certificazione di DSA presso l'Ufficio Inclusione e diritto allo studio, possono chiedere di utilizzare le mappe concettuali (per parole chiave) durante la prova di esame.

A tal fine, è necessario inviare le mappe, due settimane prima dell’appello di esame, alla o al docente del corso, che ne verificherà la coerenza con le indicazioni delle linee guida di ateneo e potrà chiederne la modifica.

Additional Information for Non-Attending Students

Course books

-M. E. HARRETCHE, Federico García Lorca: análisis de una revolución teatral, Madrid, Gredos, 2000. 

- V. VARELA ÁLVAREZ, “El concepto de tragedia en la trilogía lorquiana”, Stichomythia: Revista de teatro español contemporáneo, 9 (2019), pp. 89-107. http://parnaseo.uv.es/Ars/Stichomythia/stichomythia9/Lorca.pdf 

Assessment

-Spanish Oral exam.

Disabilità e DSA

Le studentesse e gli studenti che hanno registrato la certificazione di disabilità o la certificazione di DSA presso l'Ufficio Inclusione e diritto allo studio, possono chiedere di utilizzare le mappe concettuali (per parole chiave) durante la prova di esame.

A tal fine, è necessario inviare le mappe, due settimane prima dell’appello di esame, alla o al docente del corso, che ne verificherà la coerenza con le indicazioni delle linee guida di ateneo e potrà chiederne la modifica.

« back Last update: 02/09/2016

Il tuo feedback è importante

Raccontaci la tua esperienza e aiutaci a migliorare questa pagina.

15 22

Se sei vittima di violenza o stalking chiama il 1522, scarica l'app o chatta su www.1522.eu

Il numero, gratuito è attivo 24 h su 24, accoglie con operatrici specializzate le richieste di aiuto e sostegno delle vittime di violenza e stalking.

Posta elettronica certificata

amministrazione@uniurb.legalmail.it

Social

Università degli Studi di Urbino Carlo Bo
Via Aurelio Saffi, 2 – 61029 Urbino PU – IT
Partita IVA 00448830414 – Codice Fiscale 82002850418
2024 © Tutti i diritti sono riservati

Top