MODERN HISTORY
STORIA MODERNA
A.Y. | Credits |
---|---|
2016/2017 | 7 |
Lecturer | Office hours for students | |
---|---|---|
Raffaella Sarti |
Teaching in foreign languages |
---|
Course with optional materials in a foreign language
English
French
German
This course is entirely taught in Italian. Study materials can be provided in the foreign language and the final exam can be taken in the foreign language. |
Assigned to the Degree Course
Date | Time | Classroom / Location |
---|
Learning Objectives
The course aims
Program
The books to learn for the exams are three:
• a textbook (see section “A”)
• two volumes chosen from the books listed in section “B”
A. During the exam, students have to demonstrate a good knowledge of the topics dealt with in the Early Modern History textbooks (end 15th c.-1815).
Students may choose the textbook they prefer, such as, for instance:
- R. Ago, G. Vidotto, Storia moderna, Roma-Bari, Laterza;
- C. Capra, G. Chittolini, F. Della Peruta, Corso di storia, vol. II, Storia moderna, Firenze, Le Monnier;
- A. Giardina, G. Sabbatucci, V. Vidotto, Stora moderna, Roma-Bari, Laterza;
- A. Prosperi, P. Viola, Storia del mondo moderno e contemporaneo, Torino, Einaudi.
Be careful to use an edition of the textbook covering the period 1492-1815.
B. Students must also study two volumes chosen from the following:
- Roberto Bizzocchi, Guida allo studio della storia moderna, Roma-Bari, Laterza, 2002.
- Guido Dall'Olio, Storia moderna. I temi e le fonti, Roma, Carocci, 2004.
- Jared Diamond, Armi, acciaio e malattie: breve storia del mondo negli ultimi tredicimila anni, Torino, Einaudi, 1998.
- Massimo Livi Bacci, La popolazione nella storia d’Europa, Roma-Bari, Laterza, 1998.
- Marzio Barbagli, Storia di Caterina che per ott'anni vestì abiti da uomo, Bologna, Il Mulino, 2014.
- Daniela Lombardi, Storia del matrimonio dal Medioevo a oggi, Bologna Il Mulino, 2008.
- Silvia Evangelisti, Storia delle monache, 1450-1700, Bologna, Il Mulino, 2012.
- Raffaella Sarti, Vita di casa. Abitare, Mangiare, Vestire nell'Europa moderna, Roma-Bari, Laterza, 1999.
- Ottavia Niccoli, Storie di ogni giorno in una città del Seicento, Laterza, Roma-Bari 2000.
- Cesarina Casanova, Regine per caso: donne al governo in età moderna, Roma-Bari, Laterza, 2014.
- Patrizia Delpiano, La schiavitù in età moderna, Roma-Bari, Laterza, 2009.
- Salvatore Bono, Schiavi. Una storia mediterranea (XVI-XIX secolo), Bologna, Il Mulino, 2016.
- Suraya Faroqhi, L’impero Ottomano, Bologna, Il Mulino, 2008.
- Marina Caffiero, Battesimi forzati. Storie di ebrei, cristiani e convertiti nella Roma dei Papi, Roma, Viella, 2004.
- Massimo Livi Bacci, Conquista. La distruzione degli indios americani, Bologna, Il Mulino. 2005.
- Maria Fusaro, Reti commerciali e traffici globali in età moderna, Roma-Bari, Laterza, 2008.
- Kenneth Pomeranz, La grande divergenza. La Cina, l'Europa e la nascita dell'economia mondiale moderna, Bologna, il Mulino, 2004.
- Roland H. Bainton, La riforma protestante, Torino, Einaudi, 1958.
- Guido Dall’Olio, Martin Lutero, Roma, Carocci, 2013.
- Brian P. Levack, La caccia alle streghe, Roma, Laterza, 1988
- Patrizia Delpiano, Liberi di scrivere. La battaglia per la stampa nell'età dei Lumi, Roma-Bari, Laterza, 2015.
- Guido Abbattista, La rivoluzione americana, Roma, Bari, Laterza, 1998.
- Lynn Hunt, La rivoluzione francese: politica, cultura, classi sociali, Bologna, Il Mulino, 1989.
- Raffaella Sarti, Servo e padrone, o della (in)dipendenza. Un percorso da Aristotele ai nostri giorni, vol. I, Teorie e dibattiti, Collana dei “Quaderni” di “Scienza & Politica”, Quaderno n. 2, 2015, pp. 1-248, Bologna, Alma Mater Studiorum Università di Bologna, 2015 (e-book in open access, available on http://amsacta.unibo.it/4293/1/Sarti_Servo_e_Padrone_1.pdf).
Please note that in the list first (Italian) editions are mentioned. Later editions are fine, too, as well as original editions in the case of translated books.
Important notice:
Learning Achievements (Dublin Descriptors)
At the end of the course students should have acquired the following skills and knowledge:
- Awareness of the artificiality of historical periodization
- Awareness of the reasons and limitations of the 1492-1815 periodization
- Knowledge of the main topics of Early Modern History, with particular attention to the roots and developments of the so-called "globalization"
- Awareness of the meaning and implications of gender in the examined contexts
- Knowledge of the main methods of historical research, of the variety of sources used by historians and of the places and methods of their preservation
Teaching Material
The teaching material prepared by the lecturer in addition to recommended textbooks (such as for instance slides, lecture notes, exercises, bibliography) and communications from the lecturer specific to the course can be found inside the Moodle platform › blended.uniurb.it
Teaching, Attendance, Course Books and Assessment
- Teaching
1) Lessons
2) Seminars
3) Visits to libraries and archives
« back | Last update: 06/09/2016 |