Università degli Studi di Urbino Carlo Bo / Portale Web di Ateneo


ARCHAEOLOGY AND HISTORY OF GREEK AND ROMAN ART II mutuato
ARCHEOLOGIA E STORIA DELL'ARTE GRECA E ROMANA II

A.Y. Credits
2017/2018 12
Lecturer Email Office hours for students
Valeria Purcaro

Assigned to the Degree Course

Classical and Modern Languages and Literatures (LM-14 / LM-15)
Curriculum: PERCORSO COMUNE
Date Time Classroom / Location
Date Time Classroom / Location

Learning Objectives

The course aims to provide the students with the necessary means to identify and understand the features of the monumental categories in Greece and Rome.

Program

During classes the lecturer will show images and research material in order to provide the means to recognize the essential features of greek and roman monumental categories.

The course will focus on the following topics:

- introduction to Greek and Roman art

- the birth of Greek Agorà

- public buildings on the Agorai: Bouleuterion, Pritaneion. Ekklesiasterion

- Athen's Agorà during the centuries

- the house in Greece: the most ancient housing clusters - Antissa and Nichoria

- the house development: Atene, Egina, Delfi e Olinto

- introduction to roman city planning and construction industry

- the Roman Forum: the most ancient buildings

- the evolution of the Roman Forum

- the Roman Basilica

- the triumphal arch

- the Imperial Fora: the Forum of Caesar, Augustus, Nerva, the Templum Pacis, the Forum and the market of Traianus, the "Colonna traiana"

- provincial Fora: the most important examples

- the house in the roman world

- the most ancient housing clusters: Palatino, Tarquinia, Luni, Murlo

- houses at Pompei: from the "Casa del Chirurgo" to the "Casa del Fauno"

- houses at Ostia: the birth of the "Condominium" anf of the "facade"

- funeral monuments in the roman world

Learning Achievements (Dublin Descriptors)

The students will deepen the personal knowledge of the features ofprovincial roman art and will increase the methodological background of the discipline and its scientific language

Teaching Material

The teaching material prepared by the lecturer in addition to recommended textbooks (such as for instance slides, lecture notes, exercises, bibliography) and communications from the lecturer specific to the course can be found inside the Moodle platform › blended.uniurb.it

Supporting Activities

Seminars and educational journeys will be planned with students.The teaching material will be available in the library of the Ex Istituto di Archeologia. The lecturer will also provide additional research material during classes.


Teaching, Attendance, Course Books and Assessment

Teaching

Frontal lectures supported by PowerPoints presentations

Course books

A. GIULIANO, Urbanistica delle città greche, Ed. Il Saggiatore, Milano, 1966; E. GRECO - M. TORELLI, Storia dell'urbanistica. Il mondo greco, Ed. Laterza, Bari, 1983; D. MERTENS, Città e monumenti dei Greci d'Occidente. Dalla colonizzazione alla crisi di fine V secolo a.C., Ed. «L'Erma» di Bretschneider, Roma, 2006; E. LIPPOLIS, M. LIVADIOTTI, G. ROCCO, Architettura greca. Storia e monumenti del mondo della polis dalle origini al V secolo. Ed. Bruno Mondadori, Milano, 2007, pp. 111-117; 172-175; 273-278; 417-419; 429-438.); F. PESANDO, La casa dei greci, Milano, 1989. P.GROS,L'architettura romana dagli inizi del III sec.a.C. alla fine dell'alto impero. I monumenti pubblici,Varese, 2001; J. C. BALTY, Curia Ordinis, Ed. Académie Royale de Belgique, Bruxelles, 1991; F. COARELLI, Guida archeologica di Roma, Ed. Mondadori, Milano, 2004 - o qualsiasi altra edizione; E. DE ALBENTIIS, La casa dei romani, Ed. Longanesi, Milano, 1990; J. PERCIVAL, The roman villa, Londra, 1976; F. DIOSONO, Collegia. Le associazioni professionali nel mondo romano, Roma, 2007; H.VON HESBERG, I sepolcri romani e la loro architettura, Milano, 1994; J. M. C. TOYNBEE, Morte e sepoltura nel mondo romano, Roma, 1993; VITRUVIO, De architectura, a cura di Pierre Gros, traduzione e commento di Antonio Corso e Elisa Romano, Ed. Einaudi, Torino, 1997. 

The lecturer will also provide additional research material during classes.

Assessment

Oral examination

Disabilità e DSA

Le studentesse e gli studenti che hanno registrato la certificazione di disabilità o la certificazione di DSA presso l'Ufficio Inclusione e diritto allo studio, possono chiedere di utilizzare le mappe concettuali (per parole chiave) durante la prova di esame.

A tal fine, è necessario inviare le mappe, due settimane prima dell’appello di esame, alla o al docente del corso, che ne verificherà la coerenza con le indicazioni delle linee guida di ateneo e potrà chiederne la modifica.

Notes

Students unable to attend lessons are invited to contact the teacher.

« back Last update: 30/06/2017

Il tuo feedback è importante

Raccontaci la tua esperienza e aiutaci a migliorare questa pagina.

15 22

Se sei vittima di violenza o stalking chiama il 1522, scarica l'app o chatta su www.1522.eu

Il numero, gratuito è attivo 24 h su 24, accoglie con operatrici specializzate le richieste di aiuto e sostegno delle vittime di violenza e stalking.

Posta elettronica certificata

amministrazione@uniurb.legalmail.it

Social

Università degli Studi di Urbino Carlo Bo
Via Aurelio Saffi, 2 – 61029 Urbino PU – IT
Partita IVA 00448830414 – Codice Fiscale 82002850418
2024 © Tutti i diritti sono riservati

Top