Università degli Studi di Urbino Carlo Bo / Portale Web di Ateneo


CONTEMPORARY PHYSOLOPHY
STORIA DELLA FILOSOFIA CONTEMPORANEA

The Significance of Nonsense in Contemporary Philosophy
La presenza del nonsense nella filosofia contemporanea e nel buddhismo Chan/Zen

A.Y. Credits
2018/2019 12
Lecturer Email Office hours for students
Leonardo Vittorio Arena h. 16,30

Assigned to the Degree Course

Philosophy of Information. Theory and Management of Knowledge (LM-78)
Curriculum: STORIA E FILOSOFIA PER L'INSEGNAMENTO
Date Time Classroom / Location
Date Time Classroom / Location

Learning Objectives

A student should be able to analyze texts from a theoretic point of view, without giving place to unfounded hypotheses. The lectures on meditation will improve students' mindfulness and insights.

Program

The Course is divided into two interlinked sections, as follows: 1. The analysis of Samuel Beckett's philosophy as to nonsense. 2. The anaysis of Chan/Zen Buddhism and of koans as to nonsense. Chan/Zen school has given nonsense a new life,above all, starting from the Sixties in the XXth century. The two sections will be dealt with two different though interlinked approaches, as to the West and the East cultures. The lectures on mindfullness will allow to show other similarities between the two sections.

Bridging Courses

Philosophy of language, Theoretic philosophy.

Learning Achievements (Dublin Descriptors)

A student should be capable of analzying the texts and the topics they open. S/he should have a preliminary knowledge of the history of philosophy.

Teaching Material

The teaching material prepared by the lecturer in addition to recommended textbooks (such as for instance slides, lecture notes, exercises, bibliography) and communications from the lecturer specific to the course can be found inside the Moodle platform › blended.uniurb.it

Supporting Activities

A few lectures will be dedicated to meditation (mindfulness). Students will be asked to give  feedbacks about their experiences.

The teaching material prepared by the lecturer (such as for instance slides, lecture notes, exercises) and specific communications from the lecturer can be found, together with other supporting activities, inside the Moodle platform › blended.uniurb.it


Teaching, Attendance, Course Books and Assessment

Teaching

Lectures. Group meditation.

Attendance

Students have to attend almost all the lectures; otherwise, they will be considered "non frequentanti"(not-attending). The Course books cannot be replaced, otherwise indicated.

Course books

Samuel Beckett, The Unnameable; Idem, Malone Dies (whatever editions and languages). Il libro della tranquillità, a cura di L. V. Arena (e-book). Secundary Literature: L. V. Arena, Nonsense o il senso della vita (e-book); Idem, Watt la cosa e il nulla (e-book). Idem,Introduzione alla storia del buddhismo Chan (e-book)*, L'innocenza del Tao (e-book);** L. V. Arena, La Via del Risveglio, Manuale di meditazione, Rizzoli, Milano 2017.

NB: * It can be replaced with H. Dumoulin, Zen Buddhism: A History, vol. I, 2005. **It can be replaced with H. Nakamura, Ways of Thinking of Eastern Peoples, University of Hawaii Press, Honolulu 1981 (only the chapters on China).

Teacher's e-books are available at: www.amazon.it

Assessment

Oral examination. Disabled students will be examined through multiple-answers tests.

Disabilità e DSA

Le studentesse e gli studenti che hanno registrato la certificazione di disabilità o la certificazione di DSA presso l'Ufficio Inclusione e diritto allo studio, possono chiedere di utilizzare le mappe concettuali (per parole chiave) durante la prova di esame.

A tal fine, è necessario inviare le mappe, due settimane prima dell’appello di esame, alla o al docente del corso, che ne verificherà la coerenza con le indicazioni delle linee guida di ateneo e potrà chiederne la modifica.

Additional Information for Non-Attending Students

Teaching

Students have to consult the teacher on the difficult aspects of learning.

Attendance

Students should be in touch with the teacher and attend some lectures.

Course books

They are the same as the ones for the attending students.

Assessment

Oral examination. Disabled students will be examined through multiple-answers tests.

Disabilità e DSA

Le studentesse e gli studenti che hanno registrato la certificazione di disabilità o la certificazione di DSA presso l'Ufficio Inclusione e diritto allo studio, possono chiedere di utilizzare le mappe concettuali (per parole chiave) durante la prova di esame.

A tal fine, è necessario inviare le mappe, due settimane prima dell’appello di esame, alla o al docente del corso, che ne verificherà la coerenza con le indicazioni delle linee guida di ateneo e potrà chiederne la modifica.

« back Last update: 29/06/2018

Il tuo feedback è importante

Raccontaci la tua esperienza e aiutaci a migliorare questa pagina.

15 22

Se sei vittima di violenza o stalking chiama il 1522, scarica l'app o chatta su www.1522.eu

Il numero, gratuito è attivo 24 h su 24, accoglie con operatrici specializzate le richieste di aiuto e sostegno delle vittime di violenza e stalking.

Posta elettronica certificata

amministrazione@uniurb.legalmail.it

Social

Università degli Studi di Urbino Carlo Bo
Via Aurelio Saffi, 2 – 61029 Urbino PU – IT
Partita IVA 00448830414 – Codice Fiscale 82002850418
2024 © Tutti i diritti sono riservati

Top