Università degli Studi di Urbino Carlo Bo / Portale Web di Ateneo


ITALIAN LINGUISTICS AND DIDACTICS OF LANGUAGE I
LINGUISTICA ITALIANA I E DIDATTICA DELLA LINGUA

A.Y. Credits
2022/2023 6
Lecturer Email Office hours for students
Monica Alba Monday 10.00-12.00. Please contact the teacher to fix an appointment
Teaching in foreign languages
Course with optional materials in a foreign language
This course is entirely taught in Italian. Study materials can be provided in the foreign language and the final exam can be taken in the foreign language.

Assigned to the Degree Course

Primary teacher education (LM-85bis)
Curriculum: PERCORSO COMUNE
Date Time Classroom / Location
Date Time Classroom / Location

Learning Objectives

The aim of the course is to provide basic knowledge on the grammatical structures of  Italian language, and on the sociolinguistic reflection of contemporary Italian, in order to provide the analytical tools necessary for a correct use of the Italian language in understanding and producing oral and written texts, and for the didactic use of the subject matter.

Program

The course, designed to meet the needs of future pre-school and primary school teachers, will be focused on the principles of the discipline. The first part of the course will be dedicated to contemporary italian sociolinguistic analysis (linguistic space, standard and neostandard italian, the contemporary Italian variety, specialized languages, with particular focus on food lexicon), and to the basic elements of italian grammar structures (phonetics, morphology, lexicon, syntax, textuality). The second part of the course will be dedicated to the role of language education and essential educational tools for Italian teaching.

Teaching Material

The teaching material prepared by the lecturer in addition to recommended textbooks (such as for instance slides, lecture notes, exercises, bibliography) and communications from the lecturer specific to the course can be found inside the Moodle platform › blended.uniurb.it

Teaching, Attendance, Course Books and Assessment

Teaching

Front lessons

Course books

- R. Setti, La scoperta della lingua italiana. Linguistica per insegnare nella scuola dell'infanzia e primaria, Firenze, Cesati, 2019.

-  C. Lavinio, Biglietto di andata e ritorno tra lingua e letteratura, in R. Setti, C. De Santis, R. Cella (a cura di), Per una didattica della parole. Ascoltare, parlare, leggere e scrivere nella scuola primaria, Firenze, Franco Cesati, 2021, pp. 23-40;

- M. G. Lo Duca, Riflettere sulla lingua nella scuola primaria: le domande dell'insegnante, in in R. Setti, C. De Santis, R. Cella (a cura di), Per una didattica della parole. Ascoltare, parlare, leggere e scrivere nella scuola primaria, Firenze, Franco Cesati, 2021, pp. 41-59;

- G. Frosini, La cucina degli italiani: tradizione e lingua dall'Italia al mondo, in G. Mattarucco (a cura di), Italiano per il mondo. Banca, commerci, cultura, arti, tradizioni, Firenze, Accademia della Crusca, 2012, pp. 85-107.

Assessment

Written exam, consisting of a questionnaire with multiple choice and open questions. Evaluation criteria: level of formal correctness; relevance and effectiveness of the answers in relation to the contents of the program; adequacy of the disciplinary language used.

Disabilità e DSA

Le studentesse e gli studenti che hanno registrato la certificazione di disabilità o la certificazione di DSA presso l'Ufficio Inclusione e diritto allo studio, possono chiedere di utilizzare le mappe concettuali (per parole chiave) durante la prova di esame.

A tal fine, è necessario inviare le mappe, due settimane prima dell’appello di esame, alla o al docente del corso, che ne verificherà la coerenza con le indicazioni delle linee guida di ateneo e potrà chiederne la modifica.

Additional Information for Non-Attending Students

Teaching

Non-attending students must follow bibliographical references listed in the corresponding section below.

Course books

- R. Setti, La scoperta della lingua italiana. Linguistica per insegnare nella scuola dell'infanzia e primaria, Firenze, Cesati, 2019.

-  C. Lavinio, Biglietto di andata e ritorno tra lingua e letteratura, in R. Setti, C. De Santis, R. Cella (a cura di), Per una didattica della parole. Ascoltare, parlare, leggere e scrivere nella scuola primaria, Firenze, Franco Cesati, 2021, pp. 23-40;

- M. G. Lo Duca, Riflettere sulla lingua nella scuola primaria: le domande dell'insegnante, in in R. Setti, C. De Santis, R. Cella (a cura di), Per una didattica della parole. Ascoltare, parlare, leggere e scrivere nella scuola primaria, Firenze, Franco Cesati, 2021, pp. 41-59;

- G. Frosini, La cucina degli italiani: tradizione e lingua dall'Italia al mondo, in G. Mattarucco (a cura di), Italiano per il mondo. Banca, commerci, cultura, arti, tradizioni, Firenze, Accademia della Crusca, 2012, pp. 85-107.

- P. D'Achille, L'italiano contemporaneo, Bologna, il Mulino, 2019 (cap. I, III, VI,IX, X, XI).

Assessment

Written exam, consisting of a questionnaire with multiple choice and open questions. Evaluation criteria: level of formal correctness; relevance and effectiveness of the answers in relation to the contents of the program; adequacy of the disciplinary language used.

Disabilità e DSA

Le studentesse e gli studenti che hanno registrato la certificazione di disabilità o la certificazione di DSA presso l'Ufficio Inclusione e diritto allo studio, possono chiedere di utilizzare le mappe concettuali (per parole chiave) durante la prova di esame.

A tal fine, è necessario inviare le mappe, due settimane prima dell’appello di esame, alla o al docente del corso, che ne verificherà la coerenza con le indicazioni delle linee guida di ateneo e potrà chiederne la modifica.

« back Last update: 07/02/2023

Il tuo feedback è importante

Raccontaci la tua esperienza e aiutaci a migliorare questa pagina.

15 22

Se sei vittima di violenza o stalking chiama il 1522, scarica l'app o chatta su www.1522.eu

Il numero, gratuito è attivo 24 h su 24, accoglie con operatrici specializzate le richieste di aiuto e sostegno delle vittime di violenza e stalking.

Posta elettronica certificata

amministrazione@uniurb.legalmail.it

Social

Università degli Studi di Urbino Carlo Bo
Via Aurelio Saffi, 2 – 61029 Urbino PU – IT
Partita IVA 00448830414 – Codice Fiscale 82002850418
2024 © Tutti i diritti sono riservati

Top