Università degli Studi di Urbino Carlo Bo / Portale Web di Ateneo


HISTORY OF CONTEMPORARY ART
STORIA DELL'ARTE CONTEMPORANEA

A.Y. Credits
2023/2024 8
Lecturer Email Office hours for students
Emanuela Morganti Monday, after class, 16-17, only if requested in advance by mail.

Assigned to the Degree Course

Modern Languages and Cultures (L-11)
Curriculum: TURISTICO
Date Time Classroom / Location
Date Time Classroom / Location

Learning Objectives

History of contemporary art course focuses on the acquisition of stylistic, chronological and geographical coordinates of the contemporary age, framing and processing movements and authors from Neoclassicism to nowadays (in particular in the field of painting, sculpture, illustration and graphic). Learning outcomes are: the acquisition of the topics of the course and their communication in a clear and correct shape; adopting the specialized terminology; demonstrate the ability to recognize the contemporary values of artworks and the historical memory of the national and international artistic heritage; demonstrate the ability to promote a local background starting from a masterpiece. 

Program

'ebb and flow' of the history of contemporary art.

The course introduces and processing chronological coordinates, sentences students to independent study and examines artworks and their geographical and historical-cultural background. The route winds most of the important periods from Neoclassicism to nowadays (sailing on different styles and artistic languages), according a chronological analysis, with references to the past and the present.

Bridging Courses

Unscheduled.

Teaching Material

The teaching material prepared by the lecturer in addition to recommended textbooks (such as for instance slides, lecture notes, exercises, bibliography) and communications from the lecturer specific to the course can be found inside the Moodle platform › blended.uniurb.it

Supporting Activities

Unscheduled.


Teaching, Attendance, Course Books and Assessment

Innovative teaching methods

Learning by doing.

Course books

1. Lectures and guided tours notes. Lectures images and slides will be available on Moodle from the end of the course => blended.uniurb.it.

2. Knowledge of the authors and movements of contemporary art, from Neoclassicism to nowadays, by studying a book to choose from: 
- G. Bora, G. Fiaccadori, A. Negri, I luoghi dell’arte vol. 5 Dall’età neoclassica all’Impressionismo e vol. 6 Nascita e sviluppi dell’arte del XX secolo, Electa-Bruno Mondadori, Milano, 2003 ed edizioni successive;
- L. Beltrame, E. Demartini, L. Tonetti, Il nuovo Arte tra noi vol. 4. Dal Barocco all'Impressionismo e E. Demartini, C. Gatti, E. P. Villa, Il nuovo Arte tra noi vol. 5. Dal Postimpressionismo a oggi, Pearson – Bruno Mondadori, Milano - Torino, 2011;
- G. Dorfles, C. Dalla Costa, M. Ragazzi, Protagonisti e forme dell’Arte vol. 2. Dal Rinascimento all’Impressionismo e Protagonisti e forme dell’Arte vol. 3. Dal Postimpressionismo ad oggi, Atlas, Bergamo, 2013 ed edizioni successive. 
 - G. Mezzalama, M. Tavola,  Arte bene comune vol. 3. Dal Neoclassicismo a oggi, Pearson – Bruno Mondadori, Milano-Torino, 2018.
NB. Notes does not replace any book but broaden them.

3. Teaching material made available on Moodle platform from the end of the course =› blended.uniurb.it

Additional Information for Non-Attending Students

Course books

1. Knowledge of the authors and movements of contemporary art, from Neoclassicism to nowadays, by studying a book to choose from: 
 - G. Bora, G. Fiaccadori, A. Negri, I luoghi dell’arte vol. 5 Dall’età neoclassica all’Impressionismo e vol. 6 Nascita e sviluppi dell’arte del XX secolo, Electa-Bruno Mondadori, Milano, 2003 ed edizioni successive;
- L. Beltrame, E. Demartini, L. Tonetti, Il nuovo Arte tra noi vol. 4. Dal Barocco all'Impressionismo e E. Demartini, C. Gatti, E. P. Villa, Il nuovo Arte tra noi vol. 5. Dal Postimpressionismo a oggi, Pearson – Bruno Mondadori, Milano - Torino, 2011;
- G. Dorfles, C. Dalla Costa, M. Ragazzi, Protagonisti e forme dell’Arte vol. 2. Dal Rinascimento all’Impressionismo e Protagonisti e forme dell’Arte vol. 3. Dal Postimpressionismo ad oggi, Atlas, Bergamo, 2013 ed edizioni successive. 
 - G. Mezzalama, M. Tavola,  Arte bene comune vol. 3. Dal Neoclassicismo a oggi, Pearson – Bruno Mondadori, Milano-Torino, 2018.

2. Teaching material made available on Moodle platform from the end of the course =› blended.uniurb.it

3. A book chosen among those indicated:
- G. Briganti, Il viaggiatore disincantato. Brevi viaggi in due secoli d'arte moderna, Torino, Einaudi, 1991. 
- G. Mazzotta (a cura di), Seduzioni e miserie del potere visto da sinistra-visto da destra, Mazzotta, Milano, 2003. 
- C. Salsi, Pubblicità & Arte. Grafica internazionale dall'affiche alla Pop Art, Milano, Skira, 2007.
- M. Sironi, Ridere dell'arte: l'arte moderna nella grafica satirica europea tra Otto e Novecento, Mimesis, Milano – Udine, 2012.
- C. Ambrosini (a cura di), La collezione dei Verzocchi, Genova, Sagep, 2014. 
- G. Neri, Caricature architettoniche. Satira e critica del progetto moderno, Quodlibet, Macerata, 2015. 
- E. Morganti, Gabriele Galantara. Satira, editoria e grafica (1892-1937), Pacini Editore, Pisa, 2019.
- G. Ginex, Album del divisionismo. Mais d'abord que sont ces divisionnistes?, Milano, Electa, 2021.

Notes

Please, periodocally, visit the teaching forum page for any information.

« back Last update: 27/12/2023

Il tuo feedback è importante

Raccontaci la tua esperienza e aiutaci a migliorare questa pagina.

15 22

Se sei vittima di violenza o stalking chiama il 1522, scarica l'app o chatta su www.1522.eu

Il numero, gratuito è attivo 24 h su 24, accoglie con operatrici specializzate le richieste di aiuto e sostegno delle vittime di violenza e stalking.

Posta elettronica certificata

amministrazione@uniurb.legalmail.it

Social

Università degli Studi di Urbino Carlo Bo
Via Aurelio Saffi, 2 – 61029 Urbino PU – IT
Partita IVA 00448830414 – Codice Fiscale 82002850418
2024 © Tutti i diritti sono riservati

Top