HISTORY OF CONTEMPORARY ART
STORIA DELL'ARTE CONTEMPORANEA
A.Y. | Credits |
---|---|
2024/2025 | 8 |
Lecturer | Office hours for students | |
---|---|---|
Emanuela Morganti | Monday, after class, 16-17, only if requested in advance by mail (emanuela.morganti@uniurb.it). |
Assigned to the Degree Course
Date | Time | Classroom / Location |
---|
Date | Time | Classroom / Location |
---|
Learning Objectives
History of contemporary art course focuses on the acquisition of stylistic, chronological and geographical coordinates of the contemporary age, framing and processing movements and authors from Neoclassicism to nowadays (in particular in the field of painting, sculpture, illustration and graphic). Learning outcomes are: the acquisition of the topics of the course and their communication in a clear and correct shape; adopting the specialized terminology; demonstrate the ability to recognize the contemporary values of artworks and the historical memory of the national and international artistic heritage; demonstrate the ability to promote a local background starting from a masterpiece.
Program
'ebb and flow' of the history of contemporary art.
The course introduces and processing chronological coordinates, sentences students to independent study and examines artworks and their geographical and historical-cultural background. The route winds most of the important periods from Neoclassicism to nowadays (sailing on different styles and artistic languages), according a chronological analysis, with references to the past and the present.
Bridging Courses
Unscheduled.
Teaching Material
The teaching material prepared by the lecturer in addition to recommended textbooks (such as for instance slides, lecture notes, exercises, bibliography) and communications from the lecturer specific to the course can be found inside the Moodle platform › blended.uniurb.it
Supporting Activities
Unscheduled.
Teaching, Attendance, Course Books and Assessment
- Innovative teaching methods
Learning by doing.
- Course books
1. Lectures and guided tours notes. Lectures images and slides will be available on Moodle from the end of the course => blended.uniurb.it.
2. Knowledge of the authors and movements of contemporary art, from Neoclassicism to nowadays, by studying a book to choose from:
- G. Bora, G. Fiaccadori, A. Negri, I luoghi dell’arte vol. 5 Dall’età neoclassica all’Impressionismo e vol. 6 Nascita e sviluppi dell’arte del XX secolo, Electa-Bruno Mondadori, Milano, 2003 ed edizioni successive;
- L. Beltrame, E. Demartini, L. Tonetti, Il nuovo Arte tra noi vol. 4. Dal Barocco all'Impressionismo e E. Demartini, C. Gatti, E. P. Villa, Il nuovo Arte tra noi vol. 5. Dal Postimpressionismo a oggi, Pearson – Bruno Mondadori, Milano - Torino, 2011;
- G. Dorfles, C. Dalla Costa, M. Ragazzi, Protagonisti e forme dell’Arte vol. 2. Dal Rinascimento all’Impressionismo e Protagonisti e forme dell’Arte vol. 3. Dal Postimpressionismo ad oggi, Atlas, Bergamo, 2013 ed edizioni successive.
- G. Mezzalama, M. Tavola, Arte bene comune vol. 3. Dal Neoclassicismo a oggi, Pearson – Bruno Mondadori, Milano-Torino, 2018.
NB. Notes does not replace any book but broaden them.3. Teaching material made available on Moodle platform from the end of the course =› blended.uniurb.it
Additional Information for Non-Attending Students
- Course books
1. Knowledge of the authors and movements of contemporary art, from Neoclassicism to nowadays, by studying a book to choose from:
- G. Bora, G. Fiaccadori, A. Negri, I luoghi dell’arte vol. 5 Dall’età neoclassica all’Impressionismo e vol. 6 Nascita e sviluppi dell’arte del XX secolo, Electa-Bruno Mondadori, Milano, 2003 ed edizioni successive;
- L. Beltrame, E. Demartini, L. Tonetti, Il nuovo Arte tra noi vol. 4. Dal Barocco all'Impressionismo e E. Demartini, C. Gatti, E. P. Villa, Il nuovo Arte tra noi vol. 5. Dal Postimpressionismo a oggi, Pearson – Bruno Mondadori, Milano - Torino, 2011;
- G. Dorfles, C. Dalla Costa, M. Ragazzi, Protagonisti e forme dell’Arte vol. 2. Dal Rinascimento all’Impressionismo e Protagonisti e forme dell’Arte vol. 3. Dal Postimpressionismo ad oggi, Atlas, Bergamo, 2013 ed edizioni successive.
- G. Mezzalama, M. Tavola, Arte bene comune vol. 3. Dal Neoclassicismo a oggi, Pearson – Bruno Mondadori, Milano-Torino, 2018.
2. Teaching material made available on Moodle platform from the end of the course =› blended.uniurb.it3. A book chosen among those indicated:
- G. Briganti, Il viaggiatore disincantato. Brevi viaggi in due secoli d'arte moderna, Torino, Einaudi, 1991.
- G. Mazzotta (a cura di), Seduzioni e miserie del potere visto da sinistra-visto da destra, Mazzotta, Milano, 2003.
- C. Salsi, Pubblicità & Arte. Grafica internazionale dall'affiche alla Pop Art, Milano, Skira, 2007.
- M. Sironi, Ridere dell'arte: l'arte moderna nella grafica satirica europea tra Otto e Novecento, Mimesis, Milano – Udine, 2012.
- C. Ambrosini (a cura di), La collezione dei Verzocchi, Genova, Sagep, 2014.
- G. Neri, Caricature architettoniche. Satira e critica del progetto moderno, Quodlibet, Macerata, 2015.
- E. Morganti, Gabriele Galantara. Satira, editoria e grafica (1892-1937), Pacini Editore, Pisa, 2019.
- G. Ginex, Album del divisionismo. Mais d'abord que sont ces divisionnistes?, Milano, Electa, 2021.
- M. Abramovic, Attraversare i muri un'autobiografia, Milano, Bompiani, 2016 ed edizioni successive.
- O. Orvitti, N. Ossanna Cavadini, Treni fra arte, grafica e design, Milano, Skira, 2021 (trad ing. a fronte).
- S. Maggi, a cura di, La rotaia e il treno. Due secoli di sviluppo, Pisa, Pacini, 2023. Introduzione (pp. 7-14) e sezione III Viaggio con la ferrovia: immagine e progresso (pp.297-404).
Course books for students who don't speak Italian:
1. Kirk Varnedoe, Adam Gopnik, High & low. Modern art and popular culture, The Museum of modern art, New York 1990.2. Diego Galizzi, Fabrizio Lollini, Murat Palta. Cult Hollywood movies as Ottoman miniatures, Museo civico delle cappuccine, Bagnacavallo 2014.
Notes
Please, periodocally, visit the teaching forum page for any information.
« back | Last update: 21/03/2025 |