CULTURA INGLESE
A.A. | CFU |
---|---|
2014/2015 | 8 |
Docente | Ricevimento studentesse e studenti | |
---|---|---|
Jan Marten Ivo Klaver | vedi sito di dipartimento |
Assegnato al Corso di Studio
Giorno | Orario | Aula |
---|
Obiettivi Formativi
Nineteenth-century England is a period of change and progress. New discoveries in science and technology challenged traditions, religious creeds and the social fabric of the nation. It saw the birth of new influential sciences such as economics and geology; it profoundly changed the political landscape; it challenged the way people looked at questions of selfhood and nationality. It is the century of Charles Darwin, female emancipation and empire.
This course will concentrate on a series of related themes of a century that was essentially a period of transition towards the beginnings of modern industrial society. The Romantics greeted with enthusiasm the possibilities of the new world order which was heralded by the French Revolution. Later during the century Victorian men and women were acutely aware of the cultural change taking place and, in their writings, reflected a self-consciousness of their being part of this process.
The course aims at acquainting the students with a series of important texts, and guide them towards analysing those texts in the historical and cultural context.
Programma
1 - The birth of Economics and questions of labour
2 - The awareness of change and the notion of Progress
3 - The interaction between science and religion
4 - The woman question and female emancipation
5 - The concept of duty and the idea of Empire
Risultati di Apprendimento (Descrittori di Dublino)
- Conoscenza e capacità di comprensione (knowledge and understanding): lo studente conosce i fondamenti storico-culturali e socio-antropologici essenziali, nonché gli strumenti critico-letterari, per affrontare la cultura inglese del periodo.
- Capacità di applicare conoscenza e comprensione (applying knowledge and understanding): lo studente ha le competenze linguistiche, culturali e letterarie per la descrizione e analisi della cultura inglese.
- Autonomia di giudizio (making judgements): lo studente possiede capacità critiche che lo rendono in grado di analizzare e valutare testi di argomento letterario e culturale, e sa esprimere opinioni autonome su temi socio-culturali riguardanti vari periodi storici inglesi.
- Abilità comunicative (communication skills): lo studente ha un atteggiamento aperto a realtà e epoche diverse e sa usare il linguaggio settoriale.
- Capacità di apprendimento (learning skills): lo studente acquisisce gli strumenti metodologici e le competenze bibliografico-critiche necessarie per sviluppare ulteriormente il proprio ambito di conoscenze.
Attività di Supporto
Students are invited to visit my blog http://jmiklaver.wordpress.com for further study materials. Use of audiovisual aids is an integral part of the programme.
The course will be held in English.
Modalità Didattiche, Obblighi, Testi di Studio e Modalità di Accertamento
- Modalità didattiche
lectures; audiovisual aids
- Obblighi
Students are invited to visit my blog http://jmiklaver.wordpress.com for further study materials.
- Testi di studio
(All texts are made available as etexts and can be downloaded here: https://drive.google.com/file/d/0B3JQzuQlQtL3RTF0MGQ4akVRckU/edit?usp=sharing )
1 Economics and Labour
Mathus T.R., from An Essay on the Principle of Population
Bentham J., from Principles of Morals and Legislation
Ford Madox Brown, Work (catalogue)
Blake W., "London", "The Chimney Sweeper" (Innocence & Experience)
Dickens C., Hard Times
Kingsley C., "The Bad Squire"
2 Change and Progress
Goldsmith O., from The Deserted Village
Blake W., "The Lamb", "The Tyger
Shelley P.B., "Ode to the West Wind"
Tennyson A., "Ulysses"
Hardy T., "The Darkling Thrush"
3 Science and religion
Newton J.H., "Amazing Grace"
Lyell C., from Principles of Geology
Darwin C., from Origin of Species
Arnold M., "Dover Beach"
Hardy T., "Hap",
Rossetti D. G., "The Blessed Damozel"
4 Female emancipation
Ellis S., from Daughters of England
Patmore C., from The Angel in the House
Browning R., "My Last Duchess"
Eliot G., Mill on the Floss
5 Concept of Duty
Wordsworth W., "Ode to Duty"
Carlyle T., from Sartor Resartus
Wilde O., The Importance of Being Earnest
Tennyson A., "The Charge of the Light Brigade"
Kipling R., "The White Man's Burden"
- Modalità di
accertamento written exam (two-thirds in English)
- Disabilità e DSA
Le studentesse e gli studenti che hanno registrato la certificazione di disabilità o la certificazione di DSA presso l'Ufficio Inclusione e diritto allo studio, possono chiedere di utilizzare le mappe concettuali (per parole chiave) durante la prova di esame.
A tal fine, è necessario inviare le mappe, due settimane prima dell’appello di esame, alla o al docente del corso, che ne verificherà la coerenza con le indicazioni delle linee guida di ateneo e potrà chiederne la modifica.
Informazioni aggiuntive per studentesse e studenti non Frequentanti
- Modalità didattiche
self study: non-attending students are expected to check out historical and cultural contexts, as well as detailed textual analyses, on the internet. They are also invited to visit my blog http://jmiklaver.wordpress.com for further study materials. To approach the multifarious facets of the Victorian period I recommend Francis O'Gorman's The Cambridge Companion to Victorian Culture (CUP 2010).
- Testi di studio
(All texts are made available as etexts and can be downloaded here:https://drive.google.com/file/d/0B3JQzuQlQtL3RTF0MGQ4akVRckU/edit?usp=sharing )
1 Economics and Labour
Mathus T.R., from An Essay on the Principle of Population
Bentham J., from Principles of Morals and Legislation
Ford Madox Brown, Work (catalogue)
Blake W., "London", "The Chimney Sweeper" (Innocence & Experience)
Dickens C., Hard Times
Kingsley C., "The Bad Squire"
2 Change and Progress
Goldsmith O., from The Deserted Village
Blake W., "The Lamb", "The Tyger
Shelley P.B., "Ode to the West Wind"
Tennyson A., "Ulysses"
Hardy T., "The Darkling Thrush"
3 Science and religion
Newton J.H., "Amazing Grace"
Lyell C., from Principles of Geology
Darwin C., from Origin of Species
Arnold M., "Dover Beach"
Hardy T., "Hap",
Rossetti D. G., "The Blessed Damozel"
4 Female emancipation
Ellis S., from Daughters of England
Patmore C., from The Angel in the House
Browning R., "My Last Duchess"
Eliot G., Mill on the Floss
5 Concept of Duty
Wordsworth W., "Ode to Duty"
Carlyle T., from Sartor Resartus
Wilde O., The Importance of Being Earnest
Tennyson A., "The Charge of the Light Brigade"
Kipling R., "The White Man's Burden"
- Modalità di
accertamento written exam (two-thirds in English)
- Disabilità e DSA
Le studentesse e gli studenti che hanno registrato la certificazione di disabilità o la certificazione di DSA presso l'Ufficio Inclusione e diritto allo studio, possono chiedere di utilizzare le mappe concettuali (per parole chiave) durante la prova di esame.
A tal fine, è necessario inviare le mappe, due settimane prima dell’appello di esame, alla o al docente del corso, che ne verificherà la coerenza con le indicazioni delle linee guida di ateneo e potrà chiederne la modifica.
Note
Gli studenti che hanno frequentato corsi di Cultura Inglese precedenti all’anno 2014-2015 DEVONO SOSTITUIRE il vecchio programma con quello qui descritto. NON POSSONO PORTARE ALL’ESAME programmi di corsi tenuti in passato da altri docenti.
« torna indietro | Ultimo aggiornamento: 06/09/2014 |