LETTERATURA INGLESE I
ENGLISH LITERATURE I
English literature, from Chaucer to Congreve
English literature, from Chaucer to Congreve
A.A. | CFU |
---|---|
2020/2021 | 8 |
Docente | Ricevimento studentesse e studenti | |
---|---|---|
Maria Elisa Montironi | After classes and by appointment |
Didattica in lingue straniere |
---|
Insegnamento parzialmente in lingua straniera
Inglese
La didattica è svolta parzialmente in lingua italiana e parzialmente in lingua straniera. I materiali di studio e l'esame possono essere in lingua straniera. |
Assegnato al Corso di Studio
Giorno | Orario | Aula |
---|
Giorno | Orario | Aula |
---|
Obiettivi Formativi
This course offers a survey of English literature from the medieval period to the Restoration, focusing mainly on theatre and prose. It progresses from literary criticism, through issues of interpreting literature, to the careful exploration and study of a selection of major texts from a literary, historical and socio-cultural perspective.
Programma
1. English Literature
- What is Literature?
- English Literature
- Literary Criticism
- Literary Terminology
2. Middle English Literature in the Fourteenth and Fifteenth Centuries
- Geoffrey Chaucer: The Canterbury Tales (selection)
- Margery Kempe: The Book of Margery Kempe (selection)
- Medieval Theatre
- Mystery plays: The Wakefield Second Shepherds' Play (selection)
- Morality plays: Everyman (selection)
3. The Sixteenth Century (1485-1603) and the Early Seventeenth Century (1603-1660)
- Queen Elizabeth: "Speech to the Troops at Tylbury"
- Renaissance Theatre
- Christopher Marlowe: Doctor Faustus
- William Shakespeare: Romeo and Juliet
- William Shakespeare: Coriolanus
- Shakespeare on Screen
- Francis Bacon: "Of Masques and Triumphs"
4. The Restoration and the Early Eighteenth Century
- Aphra Behn: Oroonoko, or The Royal Slave (selection)
- Aphra Behn: The Rover (selection)
- William Congreve: The Way of the World (selection)
Risultati di Apprendimento (Descrittori di Dublino)
a) Conoscenze e capacità di comprensione (knowledge and understanding): gli studenti conoscono la terminologia specifica e le principali teorie della letteratura, e sanno leggere e comprendere i testi letterari in programma, di cui conoscono il contesto storico, letterario e socioculturale.
b) Conoscenze e capacità di comprensione applicate (applying knowledge and understanding): gli studenti sono in grado di analizzare e interpretare i testi in programma, riuscendo a fornire una adeguata contestualizzazione letteraria, storica e socio-culturale, e identificando generi, forme poetiche e figure retoriche.
c) Autonomia di giudizio (making judgements): Gli studenti possiedono capacità di esercizio critico.
d) Abilità comunicative (communication skills): Gli studenti sono in grado di utilizzare in modo appropriato la terminologia specifica e di condurre una analisi del testo.
e) Capacità di apprendere (learning skills): Gli studenti acquisiscono gli strumenti metodologici necessari per lo studio della letteratura.
Materiale Didattico
Il materiale didattico predisposto dalla/dal docente in aggiunta ai testi consigliati (come ad esempio diapositive, dispense, esercizi, bibliografia) e le comunicazioni della/del docente specifiche per l'insegnamento sono reperibili all'interno della piattaforma Moodle › blended.uniurb.it
Attività di Supporto
Use of audiovisual aids is an integral part of the programme. The course will be held in English.
Modalità Didattiche, Obblighi, Testi di Studio e Modalità di Accertamento
- Modalità didattiche
Lectures and seminars.
- Testi di studio
- Geoffrey Chaucer: The Canterbury Tales (selection)
- Margery Kempe: The Book of Margery Kempe (selection)
- The Wakefield Second Shepherds' Play (selection)
- Everyman (selection)
- Queen Elizabeth: "Speech to the Troops at Tilbury"
- Christopher Marlowe: Doctor Faustus
- William Shakespeare: Romeo and Juliet
- William Shakespeare: Coriolanus (selection)
- Francis Bacon: "Of Masques and Triumphs"
- Aphra Behn: Oroonoko, or The Royal Slave (selection)
- Aphra Behn: The Rover (selection)
- William Congreve: The Way of the World (selection)
- All the introductions to individual authors and literary periods in the list, in the Norton Anthology of English Literature Vol. 1. This is recommended reading only.
- Further study materials will be posted on Moodle
All texts are available on Moodle.
- Modalità di
accertamento Written exam. Students are given 6 open questions, of which they should answer 5. At least three should be answered in English. Time allowed: 50 minutes. Exam questions will be assessed for 4/6 on knowledge and understanding, and 2/6 on coherent and correct expression of such knowledge and understanding. The programme above is valid only till January/February 2022.
- Disabilità e DSA
Le studentesse e gli studenti che hanno registrato la certificazione di disabilità o la certificazione di DSA presso l'Ufficio Inclusione e diritto allo studio, possono chiedere di utilizzare le mappe concettuali (per parole chiave) durante la prova di esame.
A tal fine, è necessario inviare le mappe, due settimane prima dell’appello di esame, alla o al docente del corso, che ne verificherà la coerenza con le indicazioni delle linee guida di ateneo e potrà chiederne la modifica.
Informazioni aggiuntive per studentesse e studenti non Frequentanti
- Modalità didattiche
Extensive self-study (detailed textual and contextual analyses of the texts) using the study material provided on Moodle and, if necessary, authoritative sources available in the web. Students who perceive gaps in their understanding should contact the lecturer for further explanation as soon as possible.
- Testi di studio
- Geoffrey Chaucer: The Canterbury Tales (selection)
- Margery Kempe: The Book of Margery Kempe (selection)
- The Wakefield Second Shepherds' Play (selection)
- Everyman (selection)
- Queen Elizabeth: "Speech to the Troops at Tylbury"
- Christopher Marlowe: Doctor Faustus
- William Shakespeare: Romeo and Juliet
- William Shakespeare: Coriolanus (selection)
- Francis Bacon: "Of Masques and Triumphs"
- Aphra Behn: Oroonoko, or The Royal Slave (selection)
- Aphra Behn: The Rover (selection)
- William Congreve: The Way of the World (selection)
- All the introductions to individual authors and literary periods in the list, in the Norton Anthology of English Literature Vol. 1
- The section "Literary terminology" in the Norton Anthology of English Literature Vol. 1
- Brizee A. et al.: "Literary Theory and Schools of Criticism"
- Le Goff J.: Medieval man (pp. 28-35)
- Le Goff J.: Time, Work & Culture in the Middle Ages (pp. 53-57)
- Holderness G.: "Romeo and Juliet", in G. Holderness Visual Shakespeare (pp. 151-182)
- Hindle M.: Shakespeare on Film (pp. 75-79)
- Sanders J.: Adaptation and Appropriation (pp. 17-25)
- Further study materials will be posted on Moodle
All texts are available on Moodle.
- Modalità di
accertamento Written exam. Students are given 6 open questions, of which they should answer 5. At least three should be answered in English. Time allowed: 50 minutes. Exam questions will be assessed for 4/6 on knowledge and understanding, and 2/6 on coherent and correct expression of such knowledge and understanding. The programme above is valid only till January/February 2022.
- Disabilità e DSA
Le studentesse e gli studenti che hanno registrato la certificazione di disabilità o la certificazione di DSA presso l'Ufficio Inclusione e diritto allo studio, possono chiedere di utilizzare le mappe concettuali (per parole chiave) durante la prova di esame.
A tal fine, è necessario inviare le mappe, due settimane prima dell’appello di esame, alla o al docente del corso, che ne verificherà la coerenza con le indicazioni delle linee guida di ateneo e potrà chiederne la modifica.
Note
The programme above is valid only till January/February 2022.
« torna indietro | Ultimo aggiornamento: 21/06/2021 |